Kolsås: Nedre Sydstup

Distriktet: Kolsås: Nedre Sydstup
Gratis: Nei

### Adkomst Følg E18 til Sandvika, ta av mot Hønefoss og følg E16 i 2,9 km. Ta til høyre ved Vøyenenga og følg rv 168 rett gjennom første rundkjøring. Hold til høyre i de to neste rundkjøringene (følg skilt mot Kolsås senter) og kjør rv 160, Brynsveien i 100 meter. Ta til venstre i lyskryss opp Glitterudveien. Denne passerer Kolsås senter og bytter navn til Sildreveien og etter sving til høyre heter den nå Løkenlia. Ca 1,3 km fra lyskrysset kommer man mot fotballbanen til militærleiren. Veien svinger til venstre og heter nå Mosebakken. På høyre side, rett ovenfor fotballbanen ligger en liten plass med et gammelt fotballmål. Her er det god plass til å parkere. ### Anmarsj Innerst på p-plassen går en kjerrevei videre. Følg denne i 25 meter. I det kjerreveien svinger bratt opp til venstre, gå i stedet 5 meter til høyre og følg tydelig sti oppover mot venstre. Den går i et par mindre svinger oppover, før den skråner mot høyre. Etter at stien har gått flatt i ca 80 meter går det en sti rett opp til venstre. Ta denne. Fra denne stien er det flere muligheter til å gå opp til feltet. Etter ca 30 meter tar stien mot venstre. Allerede her kan du gå rett opp (uten sti) mot feltet, først litt terreng og halvveis ur, før man får ca 20 -30 meter med ur og kommer opp midt på feltet. Følger man i stedet stien mere mot venstre får man litt lengre vei, men litt lettere passering av ura. Det ligger en rød hytte som man ser fra stien. Går man ca 50 meter fra hytta og så tar skrått opp mot og gjennom ura (10-20 meter) får man den snilleste anmarsjen og kommer inn på venstre siden av feltet. Uansett er anmarsjen på 5-600 meter og tar 5-8 minutter. ### Spesielle hensyn Feltet ligger i et område med landskapsvern, så brukere må opptre heretter. Siden feltet er relativt nytt vil det fortsatt være behov for etterpussing og rensing. Alle oppfordres til å bruke hjelm. ### Beliggenhet Feltet ligger helt i venstre (vestre) del av Kolsås Nedre Sydstup, retning Løkenhavna. Feltet er vestvendt med mye sol inn på veggen fra kl 14. Da veggen ligger over steinura er det lite trær til å skygge for sola. Det er generelt lite vannsig på veggen, men enkelte ruter følger renner som kan være utsatt. ### Historikk Denne delen av Nedre Sydstup ble tatt i bruk på slutten av 1980-tallet og da var det de første rene bolterutene som ble etablert på Kolsås. Rutene var harde og det var et fåtall ivrige klatrere som benyttet feltet. Der rutene ble satt opp var det ganske god fjellkvalitet, mens det rundt omkring var mer varierende kvalitet på steinen og potensialet for harde ruter var begrenset. Det var derfor bare noen få ruter som ble gått. Utover 1990 tallet falt feltet ut av bruk og det var bare sporadiske besøk, som regel med Leningrad Cowboys som mål. I 2014 tok Kolsås klatreklubb initiativ til å rebolte de klassiske rutene og samtidig utvikle feltet med flere lette og moderate boltede ruter på veggen videre til venstre. Det ble satt opp 20 nye ruter hovedsakelig i gradene 4 til 6c. Dette gjør at feltet nå egner seg til kurs for klatring på sportsruter. Feltet ble vidreutviklet i 2015 av Olav Vestlie på vegne av Kolsås klatreklubb. Sektor Supertramp er dedisert avdøde Alex Vicedo Chafer, som omkom i en tragisk klatreulykke i Kirguizistan.